Volop broederschap in Rouge, het laatste deel van Kieslowski’s drieluik over de waarden van de Franse revolutie (1994). Rood is steunkleur en die wordt heel mooi in beeld gebracht als achtergrond van een opbollend reclamedoek met daarop de beeltenis van fotomodel Valentine Dussault, een prachtrol van Irene Jacob. Wat die kleur betreft, overheerst in de film toch het duister en dat geldt ook voor het verhaal dat vanwege de ingewikkelde constructie, waarin werelden in elkaar overlopen, nogal cerebraal aandoet.
Fotomodel Valentine een rechtenstudent August zijn buren maar kennen elkaar niet. August heeft verkering met Karin, de chef van een telefonische weervoorspellingsdienst. Valentine ontmoet de oude rechter Kern, die de telefoongesprekken van zijn buren afluistert. Wanneer hij zichzelf aangeeft krijgt hij inmiddels de afgestudeerde August als rechter. Kieslowski’s laatste meesterwerk speelt de verschillende lotsbestemmingen virtuoos tegen elkaar uit; het leverde hem bijna de Oscar op voor de Beste Regie, terwijl er ook het scenario werd genomineerd. In Cannes greep Kieslowski voor de derde keer naast de Gouden Palm, waarna hij prompt aankondigde te stoppen met filmen.