Onlangs zijn de films Bleu, Blanc en Rouge van de Poolse cineast Kieslowski uit 1993/1994 op nieuw uitgebracht in 4K. In deel één (1993) van Kieslowski’s trilogie over de waarden van de Franse revolutie krijgt ‘vrijheid’ een gruwelijke betekenis wanneer jullie haar gezin verliest bij een auto-ongeluk. Hoe nu verder, vreselijk eenzaam, vreselijk vrij? Julie verkiest het totale isolement, terwijl de muziek van manlief, een gevierd componist, haar tot op straat blijft achtervolgen. Het voltooien van zijn laatste werk blijkt uiteindelijk de enige manier om enigszins te rouwen. Ook het hernieuwde contact met haar minnaar zet Julie voorzichtige terug op de grond. Kieslowski en cameraman Slawomir Idzak maken Julie’s gemankeerde gevoelens wereld zicht- baar door net als in Dekalog 5 en La double vie de Véronique te werken met spiegelingen, vervormde lenzen en vertroebelde filters. En telkens weer raakt alles onder-gedompeld in fel blauw – de kleur van Julie’s misschien wel eindeloze verdriet.